26.9.10

Άνοιξ'την Britannica ... Έχουμε θέμα !!

Κι αν έχω θέσει ερωτήματα στο έρμο τούτο blog αλλά αν δεν ρωτήσεις δεν θα μάθεις !! Και είμαι και άνθρωπος που ψάχνεται, θέλει να εμπλουτίζει τις γνώσεις του. Και ίσως να μην είναι τόσες πολλές όσες νόμιζες. Διότι μπορεί να μιλάς, να χρησιμοποιείς λέξεις ή εκφράσεις μοδάτες, σοφιστικέ και δε ξέρω γω τι, αλλά κατά πόσο είσαι σίγουρος για την ρίζα μιας λέξης. Και μάλιστα μιας λέξης που την ακούς σχεδόν καθημερινά, παντού και απο πολλούς ανθρώπους. Η σημερινή ερωτηματική λίστα, λοιπόν, ''ασχολείται'' με 5 φράσεις που ξέρουμε όλοι μας αλλά ανάθεμα απο που προήλθαν. Πάρε να χεις να προβληματιστείς ... :

1) '' Άρον άρον '' : το χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε κάτι που έγινε γρήγορα, στιγμιαία, ξαφνικά, σε χρόνο μηδέν κλπ. Θυμίζει λίγο το ''άρον το κρέβατον σου και περιπάτει'' αλλά δεν πρέπει να ναι αυτό διότι έχουν διαφορετική ετυμολογία. Οπότε ? ...... Εδώ σε θέλω κάβουρα !!

2) '' Λάου λάου '' : το χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε κάτι που έγινε με αργούς ρυθμούς, σιγά σιγά. Και κοίτα να δείς, μόλις τώρα συνειδητοποίησα οτι είναι το αντίθετο του ''άρον άρον''. Δεν ξέρω αν είναι βλαχοέκφραση αλλά την χρησιμοποιεί πάρα πολύς κόσμος. Δεν μπορώ καν να καταλάβω αν έχει ελληνική ρίζα. Θυμίζει λίγο το αγγλικό low και συνειρμικά ίσως να ταιριάζουν και ετυμολογικά αλλα δεν νομίζω. Οπότε ? ....... Εδώ σε θέλω κάβουρα !!

3) '' Φιρί φιρί '' : το χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε την επιμονή κάποιου για κάτι που δεν θα του βγεί σε καλό. Εδώ πραγματικά δεν μου ρχεται τίποτα. Οτι μοιάζει για τουρκόσπορος, μοιάζει !! Θυμίζει το φιρίκι αλλά σίγουρα δεν είναι. Οπότε ? ...... Εδώ σε θέλω κάβουρα !!

4) '' Μάνι μάνι '' : το χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε κάτι που έγινε πολύ γρήγορα, κάτι σαν το ''άρον άρον'' εν ολίγοις. Θυμίζει Μάνη αλλά δεν είναι. Θυμίζει money money money money money αλλά δεν είναι. Οπότε ? ....... Εδώ σε θέλω κάβουρα !!

5) '' Τσάκα τσάκα '' : το χρησιμοποιούμε και αυτό για να περιγράψουμε κάτι που έγινε γρήγορα. Θυμίζει τον Τσάκα αλλά σίγουρα δεν είναι. Θυμίζει την βλαχοΤζαρτζανοχρήζουσα παραλλαγή της λέξης ''τσάκιση'', τσάκα αλλά σίγουρα δεν είναι. Θυμίζει το ''τσάκω ένα πεντοχίλιαρο'' αλλά who knows ?! Οπότε ? ...... Εδώ σε θέλω κάβουρα !!


p.s. τι σκορδοκαίλα πια και βγάλαμε τόσες εκφράσεις για το ''γρήγορα'' ? Ήμαρτον ..

17 σχόλια:

  1. δεν ξερω γιατι εχεις αποριεςι μονο για φρασεις που εχουν κοινο χαρακτηριστικο γνωρισμα την επαναληψη (*2) μια λεξης!
    επισης απο που πηρε η μυγα το ονομα τσε τσε και οχι απλως τσε??!!

    Βασιλακη δεν μπορω να σε βοηθησω για την προελευση των φρασεων αλλα εχω κι εγω την απορια πια....οποιος μπορει ας βοηθησει!

    και παραξενευομαι κι εγω με την μανια που εχουν για την εννοια "γρηγορα"! μηπως επειδη με το "αργα" ξεμπερδεψαν με ενα χαλαραααααα........???????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Βασίλη, εύλογες οι απορίες σου!
    ..χμ..για να δούμε..

    Το "άρον άρον" σίγουρα χρησιμοποιείται για κάτι που γίνεται βιαστικά, αλλά..αν πάρουμε τη σημασία του κατά το Ευαγγέλιο του Ιωάννη ("άρον, άρον, σταύρωσον αυτόν!"), σημαίνει "παρ΄τον, παρ΄τον".

    Το "φιρί φιρί" το βρίσκουμε και στους στίχους τραγουδιού:
    "Φιρί-φιρί το πας κι άλλο δε θ' αντέξω
    φιρί-φιρί το πας κι ας λες πως μ' αγαπάς
    φιρί-φιρί το πας και θα σου τις βρέξω
    στα νεύρα με χτυπάς φιρί-φιρί το πας"
    (στίχοι του Σακελλάριου, μουσική του Χατζιδάκι)

    Με το "μάνι μάνι" πάλι στη γρηγοράδα το πήγες, αλλά...αν γραφτεί αλλιώς "Μάνη Μάνη" είναι εστιατόριο κοντά στην Ακρόπολη (να πας και να μου πεις αν οι γεύσεις είναι ωραίες!)

    Το "τσάκα τσάκα" ίσως και να είναι συντομία για το "τσακίσου τσακίσου"!

    Α, επίσης, η μύγα τσε-τσε λέγεται και μύγα τικ-τικ αλλιώς-τ΄όνομά της δεν ξέρω πώς το πήρε, αλλά θυμήθηκε μια παλιότερη θεατρική παράσταση με τ΄όνομα αυτό, που είχε ανεβεί στο "Πειραιώς 131"!

    Την καλησπέρα μου!
    :-))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. μου αρέσουν αυτές οι σεξπηρικού τύπου απορίες αλλά λυπάμαι διότι ούτε κι εγώ δύναμαι να βοηθήσω!
    για μισό λεπτό, με έκανες και άνοιξα λεξικό
    το λάου βγαίνει από το λαγός. μη με ρωτάς γιατί έτσι γράφει το λεξικόν.
    το άρον είναι προστακτική αορίστου του αίρω=σηκώνω οπότε σωστή η μαντεψιά σου
    το φιρί φιρί είναι τούρκικο firil firil και σημαίνει κυκλικά
    το μάνι μάνι δεν ξέρω, δεν βρίσκω πληροφορίες. στα ιταλικά πάντως μάνο είναι το χέρι, μήπως έχει να κάνει κάτι που γίνεται γρήγορα με τα χέρια
    επίσης η τσάκα από μόνη της βγαίνει από το τσακώνω και σημαίνει δόκανο, παγίδα!
    ευχαριστώ. καλημέρα σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κι έλεγα ότι μόνο εγώ έχω κουλές απορίες! Έσφαλα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. το θέμα είναι ότι τα ακούμε(και τα χρησιμοποιούμε) και καταλαβαίνουμε τι σημαίνουν!!!τώρα(2.45 το αξημέρωτο),από πού βγήκαν ψιλο"πήγα τουαλέτα"..;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @bittersweet, ειδες? κατι εχουν αυτες οι 2-2 οπως και η δικη σου επισημανση. Κατι παιζει με αυτο το συστημα. Ειμαστε λιγο καρουμπαλα εμεις οι Ελληνες δεν τιθεται.
    υγ. μην με ξαναπεις Βασιλακη να χαρεις χαχαχααχααχ καλη σου μερα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ new girl, παιδι μου εσυ εισαι αστερι !!!!! Παρτον παρτον ε ? χμμ χαχαχαχαχαχαχχα .. Οσο για το τσακα τσακα , η μαντεψια σου ειναι ευφυεστατη θα ελεγα. Πολυ καλο, εγκρινω. Σ ευχαριστω για τις διαφωτιστικες σου γνωσεις αγαπητη :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ tov, αυτο για τον τουρκοσπορο το βρηκα και γω αλλα δεν ηξερα τι σημαινε, μετα λοιπον την επεξηγηση σου νομιζω πως επεσες μεσα.. Βγαζει νοημα !! Τωρα για το μανι , μακρυς συνειρμος αλλα ποτε δε ξες. Να στε καλα κυριε Τοβενιτο :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ μικρο ναυτιλο, τι να κανεις Ναυτιλε μου, οταν ο καιρος παγωνει, το ριχνεις στα εναλλακτικα lol :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @ zero point, ειδικοτις μου !! δως μου σαχλα και παρε μου την ψυχη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ afroO, το ψιλο ειναι το ''παω να κατουρησω'' το χοντρο ειναι ''παω να χ... '' !! Αυτο ειναι ευκολο ελα απλα ειναι χαραμα και δεν λειτουργεις :p

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. an perimeneis apo emena na liseis tis apories sou so8ikes! :) kalisperaaaaa! kiss! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @ leviathan, χαχαχαχαχ ριχνω αδεια να πιασω γεματα φιλε μου :) .. καλο βραδυυυυυυυυυυυυυυ :DDDD

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @ κουκο, πολλες και αθανατες !! συνηθειες που πρεπει να κοπουν ... καλως μου ρθες κουκακι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. εεε,είμαι ευγενική και δεν ήθελα να γράψω "ψιλοχέστηκα"! ορίστε,κοίτα πού με έφτασες κορίτσι πράμα:P good morning dearrrrr!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...